:-)

5 december 2013 - Parijs, Frankrijk

Bonjour!

Mijn laatste blog wordt verzonden vanaf t terras in Parijs! Nog één keer een verhaal over mijn reis, want ondertussen ben ik alweer bijna terug in Rotterdam. Ik hoop jullie t.z.t. met een glimlach weer te mogen begroeten. Als mijn lippen niet blauw verstijfd zijn van de kou gaat dat lukken :-)

In deze blog behalve over mijn reis ook een laatste hartekreet van mijn zijde. Het valt mij namelijk op hoe weinig er in Europa geglimlacht wordt. Als ik op straat zomaar glimlach word ik aangekeken of ik gek ben. Een fascinerende situatie wat mij betreft. Je kan van een glimlach van alles vinden, maar een fijner gevoel dan een haastige snauw of norse blik levert het wat mij betreft toch ontegenzeggelijk op. Ik vind het persoonlijk nogal een verschil maken of je een rustige glimlach of een botte sneer ontvangt van je medemens. Jullie denken nu vast dat ik gehersenspoeld ben in Azië. En dat is mogelijk ook wel zo, maar wel met een glimlach :-)

Terug in Europa ben ik weer aan het wennen aan de 'ik-houding' & 'regels zijn regels' van het westen in plaats van de 'wij-houding' & 'hoe lossen we dit samen op' in het oosten. Het lukt me nog niet zo goed. En als ik mijn blogs teruglees zie ik dat ik in een van mijn eerste blogs precies het omgekeerde schreef.

Ik had dus de tijd om mijn blogs te herlezen, ja dat dat lukte met al die uren in de trein de afgelopen week. En er was ook tijd genoeg om de omgeving te bekijken op het treintraject tussen Istanbul en Parijs. Zoals ik al in mijn vorige blog had aangekondigd heb ik de afgelopen week met Bas, mijn broertje, de Orient Express route met de trein afgelegd.
Gedurende onze treinreis zijn we een aantal landsgrenzen gepasseerd waar ons paspoort nog gecontroleerd moest worden. En een grenscontrole vindt natuurlijk plaats aan de grens. Of de trein midden in de nacht de grens passeert dat maakt niks uit. Dan word je gewoon om 3u (ene land uit) en later nog een keer (ander land in) gewekt of je je paspoort kunt overhandigen. Dit alles maakt doorslapen wat lastig maar dan heb je midden in de nacht wél tijd om naar buiten te kijken. Het enige licht in de duisternis op dat moment was, ver voor me, het licht van de koplampen van de rijdende trein. Lichtbundels die midden in de nacht over een besneeuwd leeg landschap schenen. Boven de trein fonkelende sterren aan de zwarte hemel zo ver ik kon kijken. Toch tijd om weer weg te dromen...

De trein bleek zeker niet de makkelijkste manier om ons dwars door Europa te verplaatsen. Vooral in Oost- Europa hebben we forse vertragingen gekend. Het reisschema van Bas en mij is dus onvermijdelijk aangepast omdat we aansluitende internationale treinen misten. Maar zo zagen we nog weer een extra hoofdstad, sliepen we nog een extra nachtje in de nachttrein en wachtten we nog wat langer.
We bezochten zeven hoofdsteden in acht dagen tijd. De route is gegaan over Istanbul - Sofia - Belgrado - Boedapest - Bratislava - Wenen - Parijs (ik, en Bas vanuit Wenen naar Zurich). Zo rustig reizend over land vond ik de diversiteit van Europa wel weer onmiskenbaar aangetoond. Maar wat deze steden wel gemeen hadden is al het kerstgebeuren. Het is al volop kerst in verschillende Europese hoofdsteden kan ik jullie melden, overal kerstverlichting, kerstmarkten, kerstbomen, kerstmuziek en alle bijbehorende frutsels.

De kwaliteit van de treinen gedurende het hele traject verschilden erg. Van toch best spartaans in Oost- Europa tot erg luxe in Oostenrijk en Duitsland. We zagen onderweg behalve veel verschillende steden en natuurschoon ook veel verschillende mensen en gedrag. Ook zeer verschillend gedrag van het treinpersoneel. Zo ontmoeten we een zeer geduldige stationschef die ons kwam helpen toen een vertraging tussen Bulgarije en Servië ervoor zorgde dat ons kaartje officieel niet meer geldig was. Hij regelde dat we toch, wel tegen bijbetaling, door mochten reizen. In Servië leerde de conducteur Bas en mij hoe onze slaapcouchette zo op slot te doen dat er geen ongewenste indringers midden in de nacht onze coupé binnenkwamen. Extra gezekerd met de riemen van de bedden werd onze deur vastgezet :-) Na deze leuke ervaring ook wat stoms, we kwamen in Hongarije een conducteur tegen die wel heel graag zwart wat bij wilde verdienen :-(

En al dat gereis met de trein dwars door Europa heeft me nu tot in Parijs gebracht. Onderweg waren er, behalve veel Orient Express verwijzingen, ook veelvuldig verwijzingen naar Parijs : café de Paris, hostel Paris, hotel du France, aanplakbiljetten en reclames met de Eiffeltoren. Maar nu ben ik dan écht vlakbij de Eiffeltoren. Net als heel Nederland keek ook ik uit naar 5 december ;-) Vanmiddag ga ik Martijn van Gare du Nord ophalen! Geloof maar dat het laatste stukje Parijs - Rotterdam ook goed gaat komen en we weer veilig in Nederland arriveren. Dus bij deze neem ik afscheid van mijn blog met mijn een - in mijn oren - prachtige tekst over afscheid nemen (geschreven en gezongen door Wende Snijders)

Wonderful
....
Goodbye, my friend, the end is near
Take care of all your dreams my dear
Take care of who you want to be
Be kind to all our memories

I’ll blow a kiss and say goodnight
I take a bow and I’ll be out of sight
It’s fine, wasn’t it wonderful
By the time you wake up I’ll be dancing my way
through the stars
through the stars
...
(Van: Wende Snijders, No. 9, Wonderful)

Dankjulliewel voor al jullie aandacht voor mijn blogs. Dankjulliewel voor alle mooie reacties aan mijn privé of via de blog tijdens mijn reis.
Ik vond het fijn om waar ook ter wereld in verbinding te staan met jullie. Het ga je goed, en graag live tot ziens weer in Rotterdam of elders op deze aardbol.

Lieve reisgroeten, Baukelien

1. Jet:
    Hoi Baukelien,

Dit avontuur kan niemand van je afnemen! Ik heb genoten van je verhalen en jouw blijheid over de bijzondere sferen, culturen, mensen in de door jouw bereisde landen. Geniet van het laatste stuk reis samen met Martijn! Een mooier einde kan je toch niet hebben!
    Wie weet tot gauw!

Warme groet,
    Jet
  2. Sabina:
    Hoi baukelien
    Patrizia en ik lazen/hoorden je blog met een GLIMlach en een pepernoot in onze mond. Houd die glimlach vast. Ik doe mee ;)
  3. Lasse:
    5 december 2013
    Geweldig Baukelien! Erg genoten van je blog & welkom terug in Rotterdam, straks.
  4. Arjan:
    Hoi Baukelien,
    Bij het lezen van jouw blog over het ontbreken van een glimlach hier in het westen, moest ik denken aan een dichtregel van Peter Oole, die (vind ik) aardig weergeeft wat jou hier opvalt: "Soms kom ik mezelf tegen / en dan zeg ik niet eens gedag".
    Leuk dat je weer terug bent!
  5. Leen:
    Hoi Baukelien,
    Prachtige volzinnen als een mooi slotaccoord in dit laatste reisverhaal.
    Het was genieten en leerzaam met af en toe een tikje jaloezie tijdens het doorlezen. Dank ervoor, dat je me meenam in je avontuurlijke reis. Ik heb je verhalen steeds aan Hans doorgestuurd en tijdens mijn contacten met deze gepensioneerde collega kwam je altijd wel even ter sprake. Vandaag is hij jarig, gelijk met de Sint en.... dat blijft toch uniek!
    Tot ziens!
  6. Henk en Trees:
    6 december 2013
    Hallo Baukelien (en Martijn)

Welkom thuis!!!
    Van ons krijg je in ieder geval een lieve glimlach, dat is zeker :-). We hebben vol belangstelling je blogs gelezen en zijn trots op je dat je alles zo in je eentje hebt volbracht. Weinigen zullen je dit na doen. En ja, de cultuurschokken zijn groot, de wereld is een gekkenhuis en in Nederland staat het hoofdkantoor (het Binnenhof dus :-)) Als je weer een beetje geacclimatiseerd bent en je hebt weer wat tijd en ruimte voor jezelf zouden we het leuk vinden jou en natuurlijk ook Martijn eens te ontmoeten.

Geniet lekker na, geniet van elkaar, tot ziens!!!
  7. Hein:
    7 december 2013
    Hoi Baukelien,
    Welkom thuis in de mooiste stad van Nederland.
    Bedankt voor het delen van je ervaringen.
    Naar aanleiding van je opmerking over het glimlachen een uitspraak van moeder Teresa:"Peace begins with a smile".
    Tot gauw ziens!
    Hartelijke groet, Hein
  8. Lia:
    9 december 2013
    Hoi Baukelien,
    Welkom terug in Nederland. Iedere keer weer als ik je nieuwe blog las, leek het alsof ik achter je stond en live meekeek naar je belevenissen. Geweldige verhalen, meeslepend en spannend. Ik zal je verhalen missen. Misschien een boek schrijven? Veel geluk en wellicht een keer tot ziens.
  9. Carolien:
    31 december 2013
    Ha Baukelien,

Sorry voor de late reactie, maar - welkom terug in Nederland! Alweer over de reverse culture shock heen? Dank voor je prachtige verhalen, het was heerlijk een beetje met je mee te reizen, en dus af en toe even te kunnen ontsnappen aan 'het Westerse'. Wat een mooie ervaring! Graag tot live ziens een keertje!

Liefs!

Carolien