In Dubai de LP van India ingeruild voor The Rough Guide van Southeast Asia

8 juni 2013 - Bandung, Indonesië

Hallo allemaal

Wow wat een stad is Dubai!! Ik vond het tegek Dubai te mogen ontdekken. Nu waren de omstandigheden ook wel optimaal : heerlijk een paar dagen samen zijn met mijn lief en heel gastvrij ontvangen worden door Christien en Eric en hun twee prachtige kindjes. Mooi om te zien hoe ze zich staande houden in de VAE en ondertussen verder ontwikkelen met zijn vieren en ook nog tijd vinden om gasten heel open te ontvangen.  Bedankt nogmaals Christien en Eric!
Ook deze ontmoetingen hebben weer veel betekend op mijn (levens)reispad... Het houdt maar niet op!

De skyline van Dubai is echt ongekend. Het hoogste gebouw, de Burj Khalifha van 828 meter laat gebouwen van ruim 300 meter klein lijken. De skyline van mijn zeer geliefde Rotterdam is er niks bij, zucht... maar kan je voorstellen hoe de rest van Nederland verdwijnt bij de aanblik van Dubai  ;-)
De skyline van Dubai blijkt op zeer veel verschillende momenten van de dag prachtig: bij schemering al drijvend in het warme zee water, in de zon op hoge snelheid in een "yellowboat" op zee, "at the top" op de burj khalifha, savonds  buiten al dinerend op de 35e verdieping, bij nacht vanuit een vliegtuig, vanaf mijn hotelkamer op de 46e verdieping, met mijn neus tegen de voorruit van een auto gedrukt of gewoon lopend. Hoewel we nogal meewarig werden aangekeken, wie gaat er nu lopen door het woestijnzand met 40 graden? Want fascinerend blijft natuurlijk het je kunnen verplaatsen van airco naar airco ruimte... Van je airco huis naar de airco auto naar een van de vele airco shoppingMalls of airco hotel of airco ATM machine of... noem het maar. Zelfs bushokjes zijn buiten dichte ruimtes met airco! Wat ik ook interessant vond was reizen met de airco metro. Een van de eerste metro's in de wereld waar ik niet onmiddellijk de neiging kreeg mij tas steviger vast te houden. De Moskou metro geeft mij bijvoorbeeld een heel ander veiligheidsgevoel dan de Dubai metro...
Met zijn zessen zijn we ook nog naar Old Dubai (de oude stad) geweest. Dat was  mooi om te zien, de maat was menselijker, en minder airco! :-) Skiën kan ook in Dubai maar daar hebben we onze tijd niet mee verspild met 40 graden buiten...
Ja heb me weer hartgrondig verbaasd die dagen in Dubai. Heerlijk blijft dat! Een ontzettend fijne tijd gehad in Dubai met Martijn, ik kijk alweer uit naar ons volgende samenreisplan :-) Maar eerst weer zelfstandig stappen op het reispad zetten. Ook fijn. Mijn reispad leidt nu door Java, Indonesië.

Het ruikt en voelt meteen weer heel vertrouwd hier in zuid oost Azië ( gekke ervaring blijft dat elke keer) maar toch moet ik duidelijk even wennen aan Indonesië. Het is een arm land maar wel veel schoner, meer open ruimte en beter georganiseerd dan India. Ik moet het nog een plek geven. Mijn ziel landt langzaam. Heb het haar ook wel ingewikkeld gemaakt, eerst kort westwaarts vliegen en een paar dagen later lang oostwaarts (India weer voorbij) naar Indonesië.

Ik wil graag veel reizen met de trein door Azië. Na mijn reis met de Trans Siberië en Trans Mongolië Express afgelopen jaar wilde ik dolgraag meer met de trein reizen in het buitenland. De 8000 km tussen Moskou en Beijing via Ulaan Bator smaakten naar meer :-) En ik ben maar meteen op dag 1 in Indonesië begonnen. Een kort stukje, Jakarta - Bandung, 3 uur, 166 km. Morgen mag ik er 7,5 uur van genieten, dan gaat de reis van Bandung naar Jogja per trein. Het blijft allemaal easy travel vergeleken bij de transsib :-)
Heerlijk weer in de trein, het landschap, de steden en dorpjes aan je voorbij te zien trekken. Als ik uit de trein kijk zie ik allemaal rijstvelden, dat is heel groen na al dat woestijnzand :-)

In Jakarta was ik midden op de dag op goed geluk naar t station gegaan, kijken of ik dezelfde dag nog naar Bandung kon, dat kon 3uur later ging de trein. Prima wacht ik even. Er stonden 12 treinen op het bord ( ik was in Jakarta hè, een stad van 13mln mensen) ik dacht dat zijn treinen de komende 10minuten, nee dat waren ze voor de rest van de dag! Wat ook zo grappig was, in de trein werden alle stoelen 2 aan 2 omgedraaid richting rijrichting. Wat een systeem! Je hebt veel meer ruimte voor de stoelen nodig... maar dat levert wel heerlijk veel beenruimte op :-)

Ik hoor dat het eindelijk heel mooi weer is in Nederland, heeft Martijn goed de zon uit Dubai voor jullie meegenomen! Ik weet hoeveel energie je van de zon krijgt en gun het jullie zeer! Geniet van het heerlijke weer in Nederland, en van de lange avonden. 21 juni is de langste dag bij jullie dat gaat wel gevierd worden toch?! Dat is hier zo dichtbij de evenaar wel anders. Alsof iemand het lichtknopje induwd, ploef!, het is aan het begin van de avond al heel snel donker.
Gelukkig is het reizen en ontdekken hier in Indonesië een stuk meer ontspannen dan in India en heb ik savonds ook meer bewegingsruimte. Ik ga er weer opuit!
Lieve reisgroeten, Baukelien

1. An Huitzing:
    8 juni 2013
    Ha Baukelien,
    Wat een briljant systeem om die stoelen mee te draaien met de rijrichting. Ben wel blij dat er in Nederland meer treinen rijden, anders zou ik nooit van A naar R kunnen pendelen. Hee, als het goed is is het rond de 21e de korste nacht hè en de langste dag. Heerlijk hoor momenteel om 22 u nog vrij licht. Konden we de tijd maar een maandje of wat stop zetten, in plaats van dat de dagen weer korter gaan worden. groetjes uit een licht en zonnig maar vrij fris Nederland
  2. Sander:
    8 juni 2013
    hi Baukelien,
    ik lees je blogs met veel plezier, je India verhalen deels een herkenning van mijn eigen Indiatrips. je beschrijving van je eigen verbazing over alle andere ways of life vind ik altijd
    heel treffend, heel Baukeliens.
    In Nederland is het heerlijk weer inmiddels, en iedereen is gelijk weer een beetje vrolijjker, incluis mijzelf. hemel, wat heeft het lang geduurd, zo wordt emigreren nog eens een optie. Veel plezier in de rest van Asia, ik volg je nog.
    Sander
  3. Tanja:
    9 juni 2013
    Wat fijn om te lezen hoe goed het gaat! De komende week kan ik letterlijk met je meereizen, want in 2009 waren Berend en ik in Indonesië. Prachtig land ook, maar kan me voorstellen dat je nog even echt moet landen :-) veel plezier , liefs, tanja
  4. Laurence:
    10 juni 2013
    Lieve Baukelien,

Wat een fascinerende reis en wat kun je het goed omschrijven!
    Geniet van Indonesie en veel liefs van Laurence
  5. Hein:
    11 juni 2013
    Lieve Baukelien,
    Wat geweldig om je reisblog te lezen.
    Wat fijn om te lezen dat je met je lief zo'n fantastische tijd hebt gehad in Dubai. En goed om te lezen dat je nu bezig bent om te wennen aan het prachtige Indonesie. Mag ik je een ongevraagd advies geven? Ga naar Bali. een prachtig eiland met een prachtige natuur, tempels en mensen.
    All the best en geniet van elke dag!
    Liefs Hein
  6. Peer Cox:
    1 september 2013
    Hoi Baukelien,

Een tijdlang je blog gemist. Deze versie tijdens scrollen van de mails weer teruggevonden. Zal de recentere nog wel vinden, maar deze vond ik aanleiding om kort te reageren.

Ik maar denken dat je reis/werk alleen India betrof, maar je reist echt door geheel Azie. Blijf het leuk vinden om deze andere wereld via jouw ervaringen en pen te leren kennen. Zoals je weet zelf niet zo'n reiziger maar de recente ervaringen van mijn dochter uit Thailand en Laos en met jouw verhaal toch maar eens de stoute schoenen aantrekken en Europa gaan verlaten.

Veel commotie in Rotterdam. Stadion Feijenoord gaat niet door (maar dat zal je wel gehoord hebben), zou een leuke klus zijn geweest. Daar staat tegenover dat ik nu interessant werk voor de waterschappen en watermanagement doe. Kijken of ik deze partijen tot een nog betere samenwerking kan brengen.
    Geslaagd voor de Rijksprojectacademie. 26 september krijg ik mijn certificaat. Binnen de organisatie moet nu SO nog flink gaan inleveren. PMBR moet circa 20% afslanken. Niet mis.
    Prive minder leuk nieuws. mijn moeder is onlangs overleden. Aan de ene kant een opluchting daar de laatste maanden weinig kwaliteit van leven waren. Maar aan de andere kant een gemis. Ben nu ook wees en als oudste voel je toch verplichtingen. Had daar tot voor kort niet zo bij stilgestaan.

Ik ga nu op zoek naar je recentere verslagen. Heel veel plezier verder en ik zou je memoires straks in een mooi reisboek bundelen. Nog wat mooie foto's erbij. Maar ja las in de Volkskrant dat reisgidsen en boeken uit zijn. Dus blijf maar via dit medium ons bestoken met je reisverhalen.

Ook hier worden de dagen nu snel korter. Om half negen is het donker. Toch blijft het genieten van de jaargetijden. Vandaag op het strand van Ouddorp vol bewondering staan kijken naar de capriolen van kite-surfers. Harde wind, donkere lucht en dan met warme soep in een strandtent. Dat is inderdaad andere koek dan de skyline van Dubai.

Groetjes,

Peer