Info over water, water en nog meer water uit een kurkdroog en heel warm Bangalore

22 maart 2013 - Bangalore, India

Hallo allemaal

Nou er passen zeker 12 schoolkinderen met rugzakken in 1 rickshaw en met zijn vijven op een scooter is ook geen probleem :-) Het blijft zo'n ontzettend fascinerend land. Nu ik niet aan t rondtrekken ben maar op 1 plek woon en werk, in Bangalore, is mijn actieradius natuurlijk heel veel kleiner dan als ik mag rondreizen maar gelukkig zijn er nog zat dingen die opvallen.

Fascinerend hier in India vind ik dat echt alle reclame met blanke mensen is. Zoals wij in het westen gewend zijn aan slanke mensen in reclames, zijn ze dat hier dus  aan mensen met een hele blanke huid. Het hele lijf is in India altijd bedekt met kleding, zo veel mogelijk uit de zon! Het enige dat zon krijgt is hoofd, haar en voeten. Hoe witter je huid, hoe mooier je bent vinden ze dus in India. Nou de meeste mensen hier hebben dus een prachtige donkere huidskleur, en dat wisselt wel van licht gekleurd tot echt heel donker. Maar met een lichte huidskleur heb je hier veel voordelen. Nouja, ik blijf het voelen van de zon op mijn hoofd en armen heerlijk vinden. Dat ik in de middagpauze even met mijn kop in de zon ga zitten snappen ze hier ook niks van...
En dat "slankheidssyndroom" van ons in West Europa daar kunnen ze hier juist niks mee. Een paar flinke vetrollen in je heupen is een gezond teken vinden ze hier. Soms weten ze zich ook zo te kleden dan alles wat echt niet getoond mag worden bedekt is (benen tot en met je enkels, schouders, navel) maar toch een flinke vetrol zichtbaar is. Een teken dat je het goed hebt... Fascinerend. Het zet alles altijd zo fijn in perspectief.

Afval wordt hier letterlijk uit het raam gegooid en aan de overkant van de straat bij elkaar geveegd en in brand gestoken... Dat is echt heel gebruikelijk. Overal zie je openbare afvalplekken die een beetje liggen te smeulen, met heel heel veel plastic overal. Dat is ook echt een megaprobleem hier, al dat rondzwervend plastic. Aan Waste-manangement is ook nog veel te doen hier... Maar goed ik ben met watermanagement bezig en ik wil jullie graag even een achtergrond schetsen om wat beter te begrijpen in wat voor waterwereld mensen hier leven. Want is het voor arme mensen al lastig om aan water te komen. Zij moeten naar een put of watertank lopen om water in kruiken te vullen en terug naar huis lopen. Ook voor (rijkere) mensen in de stad is schoon water een steeds groter probleem. De drinkwatervoorziening in de stad kan lang niet altijd in de behoefte voorzien. Wat is daar nu de achtergrond van.

De regenval in Bangalore concentreert zich in het regenseizoen. In de maanden juni, juli en augustus valt alle regen van een jaar. Er valt in Bangalore met 1000 mm regen in 3 maanden meer regen dan dat er jaarlijks aan regen in Nederland valt. (In Nederland valt er gemiddeld 700 tot 900 mm regen, maar wel verspreidt over het hele jaar).
Hier valt de regen dus in een heel geconcentreerde periode. Van november tot en met april valt er zo goed als geen regenwater, hoewel opgemerkt dat het regenseizoen ook steeds onvoorspelbaarder is geworden (soms is het niet 3 maanden maar maar 1 maand regen bijvoorbeeld...).

Nu, laat even alle kennis over het Nederlandse waterleidingnetwerk achterwege, het gaat hier heel anders. Het enorme netwerk van waterleidingen zoals we dat in NL kennen bestaat hier in India dus niet. Steden hebben deels waterleidingen, maar grote delen van steden hebben dat niet. Het platteland heeft het zowiezo geen waterleidingnetwerk en veel industrien ook niet. Overal in India zijn om die reden waterputten geslagen (eigenlijk heeft elke boer zijn eigen waterput) en er zijn watertanks, deze worden gevuld door watertankwagens die rondrijden door de stad. Daarnaast vullen deze watertankwagens ook de leidingen bij want als er al waterleidingen zijn, beschikken deze vaak niet over voldoende water. Ze worden daarom bijgevuld.

Het probleem dat is ontstaan is dat er zoveel waterputten geboord zijn dat de bodem "leeggetrokken" is van water en de grondwaterstand enorm is gedaald. De grond wordt op de lange termijn dan waardeloos en neemt ook geen water meer op. Dat noemen ze niet voor niets een watercrisis...
Veel waterputten staan dus droog. Dieper boren is geen oplossing want het water zit simpelweg ook niet meer dieper of er wordt door grondlagen heen geboord die giftige stoffen bevatten en dan heb je wel water maar zwaar vervuild. In Kolar, een staat naar Bangalore is de grootste hoeveelheid fluor vergiftigingen van de wereld. Een beetje fluor is goed voor je tanden, teveel fluor tast je botten aan. 80% van de kinderen in die staat heeft serieuze botvervormingen en dat is een ernstig probleem.

Wat het bedrijf waar ik nu bij werk, Water Literacy Foundation (WLF), nu doet is behalve mensen bewust maken van hoe om te gaan met water (water niet verspillen, water bergen als het valt en grey water hergebruiken) ook systemen implementeren die regenwater opvangen en bergen. Ze hebben heel veel technische mogelijkheden om in te zetten. Het opgevangen water wordt naar verzamelpunten geleidt waar het gefiltererd wordt en ondergronds wordt opgeslagen voor gebruik. WLF heeft bijvoorbeeld al ruim 2000 waterputten nieuw leven in geblazen en indirect ruim 70.000 (omdat binnen een straal van een kilometer andere putten ook gevoed worden).  Ook op huishoud-niveau trachten ze met opvang en gebruik van regenwater en het hergebruik van grey water de zelfvoorzienendheid van een huishouden te stimuleren en met grey water de waterhoeveelheid in de bodem terug in balans te brengen. Het duurt even maar dan heb je ook wat!

Het ingewikkelde is dat veel mensen zich simpelweg niet bewust zijn van de dalende grondwaterspiegel en de watercrises. Je ziet het tenslotte niet direct. Maar er wordt in India, iig in Bangalore, hard gewerkt om de kennis over watergebruik en waterhergebruik te verspreiden. Er zetten zich hier mensen keihard in om de watercrisis voor al die 1,2 mld mensen te bezweren. Ik vind het hartstikke fascinerend om dit zo allemaal van dichtbij te volgen. De ene dag zit ik in een radiostudio in Bangalore ivm een interview, de volgende dag bij een Engineering bedrijf dat de kranen maken voor de waterfiltersystemen, of bij de Agrarische univerisiteit waar college over Rainwater Harvesting wordt gegeven. Of soms gewoon (heel saai ;-) hahaha) achter de computer te werken. En vandaag dus een heuse grote bijeenkomst rondom World Water Day met belangrijke mensen en heerlijk eten (oh dat eten is hier echt een feest zooo lekker! ja en bedankt, ik voel me nog altijd prima).

Zelfs als je heel je leven in India woont is het land volgens mij lastig te begrijpen, en misschien moet ik dat ook helemaal niet willen... Maar laatst had ik wel een heel mooi gesprek had met een man (ja altijd mannen hier bij overleggen, nooit een vrouw...). Hij zei als je India wilt begrijpen moet je snappen dat we in de eerste plaats heel spriritueel zijn, en op de tweede plaats heel emotioneel. En dan op de derde plaats komt pas materiele behoeften. Dat wij dat in zijn ogen in het westen omdraaien vindt hij maar niks, "ontwikkeling noemen ze" dat verzuchtte hij... Ach niks mis met tradities! Hahaha. Nou ik ga nog even door met ontdekken, want een planning kennen ze hier dus echt niet. Elke dag is nieuw en vol mogelijkheden om... er wat moois van te maken! Ik zal een volgende keer weer vertellen over wat voor moois ik ervan gemaakt hebt en hoor ook graag al jullie mooie belevenissen. Fijne dag!
Liefs Baukelien

1. Ine. Cornelissen:
    22 maart 2013
    Boeiend verhaal! Water wordt op nog meer plaatsen in de wereld een punt van aandacht.
    Ga lekker door met ontdekken en hopelijk ook met ons delen.
    Gr. Ine
  2. Jet:
    23 maart 2013
    Hoi Baukelien,

Wat een leerzaam verhaal! Dank je wel!

Liefs,
    Jet
  3. An Huitzing:
    24 maart 2013
    Hee Baukelien, kan je onze kroonprins opvolgen, hij laat een vacature watermanagement achter!?!? Interessant inderdaad en goed om bij zo'n bedrijf te werken. Misschien kan je als buitenstaander nog een goed idee aanbrengen.
    Wat betreft dat spirituele in India, dat dacht ik ook altijd, maar de verhalen over de manier waarop vrouwen in India behandeld worden (in openbaar vervoer, het vele misbruik) lijkt daar toch wel erg mee in strijd. Het zelfbeeld van een samenleving komt niet altijd overeen met de objectieve werkelijkheid, net als het zelfbeeld van individuen.
  4. Carolien:
    24 maart 2013
    Ha Baukelien,

Je schrijft zoals je praat (en lacht ook schrijvend), super leuk om te lezen! Interessant project en interessante cultuur! Werkze :-) Liefs, Carolien
  5. Lia:
    25 maart 2013
    Hoi Baukelien, heerlijk om je verhalen te lezen. Ik kijk nu toch wel een beetje anders naar mijn vetrolletjes :-)
  6. Peer Cox:
    27 maart 2013
    Hoi Baukelien,

Leuk om je verhalen te lezen. Je schrijft in een prettige stijl. Doet me weer denken aan de tijd dat mijn dochter door India trok. Heel herkenbaar je beschrijving van het leven en het verkeer. Dit waterverhaal is fantastisch om te gebruiken in mijn nieuwe project, waarbij ik de samenwerking tussen Watermanagement en de 3 waterschappen een stapje verder moet brengen. Relativeert het vraagstuk. Hier moet bijvoorbeeld elk jaar 40 km riool worden vervangen, dat waarschijnlijk nog altijd veel beter is dan wat daar ligt. Verder gisteren in Amsterdam geweest. We gaan waarschijnlijk als 010 en 020 meer samenwerken op gebied van I-werk. Vasthouden van kennis en goed kunnen bedienen van de markt. Maar nog veel weerstanden te overbruggen. Daarbij rondgekeken op Amsterdam Centraal, dat naar ik begrijp nog 10 jaar een bouwput blijft. Hier moeten ze dan circa 150.000 mensen per dag door heen leiden - nou misschien kunnen ze daar nog wat leren van de Indiers. Gewoon een beetje chaos toestaan, maar dat zal wel niet passen in onze drang naar beheersing. Nou tot het volgende verhaal. En geniet van dit fascinerende land. Blijf het met aandacht volgen. Peer
  7. Lia:
    28 maart 2013
    Hoi Baukelien, leuk je verhalen te lezen. Wat ga jij een spannende tijd tegemoet.
  8. Lia Streefkerk:
    29 maart 2013
    Hoi Baukelien, leuke verhalen! Wat ga jij een spannende tijd tegemoet.
  9. Caroline g.:
    31 maart 2013
    ha die Baukelien, heerlijk om al je verhalen te lezen, mooi hoe je de sfeer en alle indrukken en omgang met mensen beschrijft. Het commentaar op je blog is ook zeker zo leuk om te lezen ! hartelijke groet caroline