Van alles wat van mijn reis door Zuid-India

10 mei 2013 - Hampi, India

Hallo!

Vandaag had ik een fiets gehuurd in India. Nu is fietsen op zich al een belevenis in dit land, links rijden, om heilige koeien heen manouvreren en rickshaws ontwijken. De remmen van mijn fiets waren niet zo briljant, maar het verbaasde me niks dat mijn bel ("horn please") prima functioneerde :-) Gelukkig is mijn richtingsgevoel vrij goed ontwikkeld want de borden qua richting onderweg kon ik niet lezen in die krultekens. Ik had het op de fiets minstens zo naar mijn zin als alle Indiers die mij zagen fietsen denk ik, hahaha. Met een hand zwaaien en de andere hand aan het stuur ging het fietsen prima :-)

Ondertussen ben ik in Hampi aanbeland. Vanuit de Kerala Backwaters ben ik met de bus omhoog gereden eerst langs de kust en later het binnenland weer in. Je struikelt in Hampi letterlijk over de ruines van tempels, wat een bizarre plek. Stel je enkele vierkante kilometers vol rotsen, palmbomen en heel veel ruines van tempels voor en je hebt Hampi. Hampi staat op de werelderfgoedlijst. In de krant van 8 mei las ik onlangs een berichtje dat India door de UNESCO op de vingers is getikt. Het restaureren en bewaken van alle ruines gaat wat langzaam. Ik kan geen vergelijk maken met jaren terug. Maar ergens verbaast het me niks, alles gaat hier met "India strechable time" tenslotte :-)

Ik weet door mijn verblijf in Bangalore wat meer van de lokale cultuur en dat is ontzettend leuk om ook "als toerist in te zetten". Kleine restaurantjes binnenlopen en het lokale ontbijt/lunch of avondeten te bestellen. Je steelt echt de harten van de Indiers als je hun lokale eten lekker vindt (en zegt dat India een mooi land is). Veel mensen in die lokale eettentjes spreken echt maar een paar woorden Engels maar de glimlach op hun gezicht als je bord leeg is en je zegt (met handgebaren) dat het lekker was, is echt prachtig. Ik merk zo al reizend behoorlijk wat voordelen van eerst die 2 maanden leven bij de lokals. Ik snap de gebruiken en de cultuur veel beter en zo weet ik ook veel makkelijker mijn weg te vinden op straat.

Langs de straat zie je in India overal kleine winkeltjes, meer kraampjes eigenlijk, die spullen en eten verkopen. Echt je kan het zo gek niet verzinnen of ze verkopen het hier. En wat ik zelf prachtig vind is alle mini-verpakkingen. Voor veel Indiers is bijvoorbeeld het kopen van een fles shampoo simpelweg te duur. Maar je kan ook shampoo in een zakje kopen, genoeg om een keer je haar te wassen. En zo verkopen ze van alles in kleine verpakkingen, ook gel of wasmiddel bijvoorbeeld. Dan zie je sochtends mensen naar een straatkraampje lopen met hun haren nog in de war, ze kopen een zakje gel en staan ter plekke hun haar in model te brengen. Er is in India een enorme markt voor kleine verpakkingen (ivm grote groep mensen met laag inkomen). Maar ook luxe producten als chocola verkopen ze in kleine verpakkingen. Het is zo warm in dit land dat chocola echt letterlijk smelt zodra je buiten de winkel staat (in de winkel ligt chocola in de koeling). Maar je kan bijvoorbeeld een zakje met 2 smarties kopen, dat kost je 2 roepie (70 roepie is een euro). Die kleine verpakkingen snoepgoed zijn soms ook wisselgeld. Je krijgt altijd geld terug, ook als het maar om 1 of 2 roepie gaat maar als dat onverhoopt niet lukt dan krijg je dus soms snoepjes als wisselgeld. Ik zeg dan natuurlijk braaf dat ik geen snoep van vreemde mensen mag aannemen :-)

India heeft een gigantisch waterprobleem, daarover schreef ik al eerder maar ook het afval is echt een issue. Ik wen er maar niet aan om al mijn afval gewoon op straat te gooien. Op straat staan nergens(!) prullenbakken. Ik verzamel toch netjes mijn troep in een zakje om het later bij een slaapplek achter te laten. Nu weet ik wel, wat je bij een slaapplek achterlaat komt ook op straat terecht maar goed het voelt zo gek je lege waterfles achteloos over je schouder te werpen... Er is echt zoveel plastic overal. Wie een goed idee heeft voor recycelen van plastic kan hier aan de slag! En misschien zie ik zelf nog wel een optie, want is plastic niet te gebruiken als goedkoop bouwmateriaal, in combi met andere materialen? Er is hier in India echt een enorme markt voor goedkope huizen. Maar er worden vooral veel luxe appartementen gebouwd... Ook in India geldt de macht van de projectontwikkelaars in plaats van de vraag van de gebuikers?! (oh ik viel even uit mijn rol als toerist maar ik laat het technisch planoloog zijn gauw weer naar mijn achterhoofd verdwijnen...).

He, er staat nu ineens iemand naast mij met een brandend wierrookstokje en zijn ogen dicht... deze blog is spiritueel helemaal in orde. For sure. Alle goeds voor jullie in Nederland (of elders) weer. Het blijft voor mij heel fijn om al jullie belevenissen en overdenkingen in mijn mailbox te vinden. Dank voor al het delen! Lieve reisgroeten, Baukelien

1. Ilse:
    Ha Baukelien,

Weer een geweldig verhaal! Ik vertel je belevenissen graag door aan naasten om hun ook een beeld te geven hoe het aan de andere kant van de wereld is. Ik lees ook dat je je prima redt; met gulle lach op pad, mooi! Je ademt het land in en je ervaringen weer uit (om even in citaten sfeer te blijven ;-)

groetjes Ilse
  2. Tanja:
    10 mei 2013
    WOW! Ik reis een beetje met je mee... Wat moet het een prachtig bizar land zijn! Ik ga trouwens proberen je een cd met de nieuwste nummers van wende te sturen als je wil... Moet je daar alleen wel iets hebben om cd's te luisteren ;-)

XXX
  3. Erik:
    10 mei 2013
    Ik heb weer genoten van je reisverhaal. TOP! En tja dat afval.....dat afval heeft de laagste prioriteit voor de regering, in ieder geval pas ná eten, water, huizen e.d. Ik herken jouw reactie helemaal van dat wij niks meer op de grond willen gooien en dat je iemand bijna wil corrigeren die dat wel doet, maar dat afvalbewustzijn is daar nog jaren weg, ben ik bang. Heb je al een favoriete Indiaanse dish?
  4. An Huitzing:
    10 mei 2013
    Ha Baukelien, volgens mijn er tig ideeën over wat je van plastic flessen en afval kunt maken, dus ik denk dat jouw kostje daar gekocht is. Je kunt zo een bedrijf beginnen. En dan ook nog behoefte aan niet-luxe woningen... Eén en én is twee, zou ik zeggen. Valt er niks te herontwikkelen, daar? Klushuizen? Klustempels? 't zijn toch niet allemaal monumenten? Of is dat te heilig? Succes en groetjes!
  5. Bas:
    12 mei 2013
    Haa zus

Goed dat je zo van het reizen kan genieten, ik geniet hier ook mee en wil zelf wel weer op pad. Het valt me toch wel van je tegen dat je nog steeds zoveel moeite hebt met het Indiaas, ik dacht dat jij zo'n talenknobbel had ;)

Tot mails
  6. Lia:
    13 mei 2013
    En ik maar hier redelijk vaak bukken om een plastic flesje in de afvalbak te gooien onder het motto, weer een minder op straat of strand. Pffff.