Van Singapore via Maleisie naar Bangkok met de trein!

9 juli 2013 - Bangkok, Thailand

Hallo allemaal!
In Singapore heb ik een nacht overnacht in een hostel in Chinatown en een nacht in een hostel in Little India. In die laatste wijk voelde ik me weer helemaal thuis :-) Fascinerend om te ervaren hoe de Indiërs in een ander land zo extreem thuis nabootsen. De geuren, de herrie, de mensen, het heerlijke eten, ja ik waande me weer in India. Maar wel met een megagroot verschil : Singapore is superschoon. Je krijgt echt een hele hoge boete als je iets vies maakt of iets op straat gooit. Nu was Little India niet brandschoon maar wel veel schoner dan India zelf... Ook de Arab wijk was fijn om te komen. Ik vind dat mooi om te zien die hele sterkte culturele invloeden in een bepaalt deel van een land of stad buiten de eigen landsgrenzen. Mooi om te zien hoe mensen hun 'thuis' maken waar ook ter wereld.  Een frisse kijk op muti culti, zo ervaar ik het zelf.

Vanaf Singapore ben ik met de trein naar Bangkok gereisd. In totaal deed ik dat in ca 40 uur in de trein. Exclusief wachttijd... Het is niet de snelste route, maar wel een hele leuke :-)  Er gaat een doorgaande treinroute, met een klein stukje bus bij de grens tussen Maleisië en Thailand. Ik had begrepen dat een reservering voor de trein wenselijk is, maar niet verplicht. Aangezien ik, zoals steeds op mijn reis, niet precies weet wat, wanneer en hoe laat gebeurt ben ik elke keer op de dag dat ik wilde reizen naar t station gegaan om een treinkaartje te kopen. Alle keren kon ik nog dezelfde dag vertrekken alleen was t soms wachten voordat de trein daadwerkelijk vertrok.

Van Singapore naar Maleisië is welgeteld 5 minuten met de trein. En aangezien ik (op goed geluk) om 11u op station was en de trein om 14u vertrok moest ik dus 3 uur wachten om 5 minuten in de trein t zitten :-) Dat had efficiënter gekund maar ik heb eigenlijk juist wel veel lol in dat gewoon doen en zien hoe t loopt. Voordat je de trein in mag moet je door de douane. Om precies 13.30 was dat mogelijk. Om 13.30 staat er dan een stempel in je paspoort dat je Singapore uit bent, je loopt een stukje door en daar is de douane van Maleisië. Om 13.35 is mijn paspoort weer een stempel rijker dat ik Maleisië in ben gegaan. Vervolgens mag je daadwerkelijk in de trein gaan zitten.
In Maleisië had ik bedacht die dag in Johor Bahru te blijven en de volgende dag de trein te nemen, maar eenmaal in JB vond ik t zo'n inspiratieloos stadje dat ik nog diezelfde avond met de trein ben gegaan.
Ik ben door Maleisië gereisd met de zogenoemde 'jungle line'. Door west-Maleisië lopen 2 treinlijnen, grofweg langs de oost- of de westkust. De lijn langs de oostkust gaat voor een groot gedeelte door tropisch regenwoud, Taman Negara, het leek me heel mooi. En dat was het ook! Het voordeel van de trein die snachts vertrok was ook nog eens dat het 'jungle-deel' daadwerkelijk te zien was want dat was nu  's ochtends. Prachtig om de zon op t zien komen zo vanuit de trein in t regenwoud. Ja absoluut een mooie route!

Tegen 12u s middags kwam ik aan bij Kota Bharu, de grensplaats met Thailand. Ivm mijn visumduur voor Thailand (als je over land Thailand binnenkomt krijg je maar een visum voor 15 dagen) moest ik iig nog een nacht in Maleisië zijn. Nu vond ik dat na 16 uur in de trein ook niet heel erg, even slapen in een gewoon bed.
Vanaf Kota Bharu kon ik s ochtends met de bus naar de grens met Thailand. Daar werd ik voor de grens uit de bus gezet. De grens ga je lopend over. Weer binnen 10 minuten 2 stempels, Maleisië en Thailand dit keer. Vlakbij de grensovergang met Thailand ligt het treinstation dat de aansluiting naar Bangkok heeft.  Gelukkig was er nog weer een treinkaartje beschikbaar voor dezelfde dag. Helaas had de trein ruim 2uur vertraging, maar ja op een reis van 24 uur is dat relatief... En bovendien zijn vertragingen geen uitzondering in Thailand had ik al begrepen.

Het uiterste zuiden van Thailand is nog steeds onrustig. Er geldt een negatief reisadvies voor het meest zuidelijke gedeelte. Er doorheen reizen mag wel en dat is handig want het duurt wel vier uur voordat de trein door het onrustige gedeelte heen is gereden. Uitstappen en er verblijven wordt afgeraden, ik ben dus gewoon braaf in de trein blijven zitten. Er waren veel militairen in de trein aanwezig. En soms ook militairen op de stations. Maar zonder problemen reed de trein door. Hoewel echt tempo zat er op sommige stukken niet in. Het ging nogal langzaam, ik had niet echt een hi-speed trein uitgezocht. Zo snel als vliegen gaat, zo rustig ging deze treinreis. Mijn ziel reisde me zo ongeveer voorbij en lag gapend op elk volgend station op me te wachten :-)

Helaas wordt t dan toch op een gegeven moment donker en kan je al die 6 miljoen kleuren groen buiten niet meer onderscheiden. Aan het begin van de avond kwam er een meneer langs die de stoelen beneden omtovert tot een bed en tevens het bovenbed naar beneden haalt. Hij maakt het bed ook nog eens voor je op, zeer behulpzaam die Thai! Na een nacht, een ochtend en een deel middag in de trein ben ik dan in Bangkok aanbeland. Ik heb nog twee weken in Thailand van mijn visum voordat ik de 22e juli verder reis, eens even bezien wat er allemaal hier te beleven is. Tot gauw weer bij een volgende blog!

Lieve reisgroeten, Baukelien

1. Sabina:
    10 juli 2013
    Hoi Baukelien. Leuk om je verhaal te lezen. Je ziet vast veel in de trein. Multiculti kant, groepen mensen bouwen graag hun thuis na. Dat is in NL wel anders. Veel plezier in thailand. Lekker bananenpannekoekjes.
    Groeten en liefs Sabina
  2. Dick:
    10 juli 2013
    Ha Baukelien,

Ondanks de sleur hier heb ik het gevoel dat ik leef.
    ik lees jou.
    Geniet en laat ons ook genieten.
    foto's?
    Groet,
    Dick
    (take care)
  3. Jet:
    12 juli 2013
    Hoi Baukelien,

Je schrijft zo, dat het wel lijkt dat ik gezellig met je mee reist!
    Mooi geschreven!

Liefs,
    Jet
  4. Henk en Trees:
    13 juli 2013
    Mooi verhaal weer. Je maakt heel wat mee. Hebben die treinen dan geen last van blaadjes op de rails en hebben ze daar ook een aangepaste dienstregeling als het sneeuwt? Haha, geintje, maar als je het op de Nederlands standaard projecteert zijn we toch maar erg verwend en dan is het nog nooit goed. Ik denk dat het komt omdat hier bijna altijd alles (goed) is geregeld en meestal volgens dienstregelingen gaat en daar waar jij zit is niets geregeld en een dienstregeling moeten ze nog uitvinden, heerlijk leven toch? Moet je hier in Nederland eens proberen, 3 uur wachten om 5 minuten in de trein te mogen zitten. Hier wordt al met claims gedreigd en op twitter met de dood als we 5 minuten moeten wachten om drie uur in een trein kunnen zitten. Ik bedoel maar. En in een metro zie je nooit de zon opkomen dus nog een voordeel om daar te mogen reizen. Nou. hou je Thai en tot blogs.

Groetjes,
    Oom Henk en natuurlijk ook van tante Trees.